خطیب جعمه شهرستان میبد حضرت آیت الله اعرافی، خطبه عبادی خود را با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام و ارزش ها و معیارهایی که اسلام آن را در روابط اجتماعی مقرر فرموده است آغاز کرد و گفت: اولین بحث در اخلاق اجتماعی و ارزش های اسلام در روابط افراد در جامعه بحث امانت و خیانت است .

به گزارش یزدفردا به نقل از میبد آدینه ، آیت الله اعرافی در این خصوص افزود: اسلام با شدت تمام نسبت به خیانت در امانت نکوهش کرده و همچنین نسبت به امانتداری توصیه و ترغیب نموده است. در آیات متعدد قرآن، خداوند بر اصل امانتداری بر روابط اجتماعی تاکید فرموده است؛ مثلا در سوره های مومنون و معارج اوصاف انسان مومن را اینگونه بیان فرموده اند: مومنان کسانی هستند که امانت و عهد را رعایت می کنند که این نشانه ایمان است و این وصف مومنان است که وقتی امانتی را متکلف می شوند با دقت آن را رعایت می کنند.

آیت الله اعرافی در ادامه افزود: امانتداری نشانه ایمان است همانطور که پایداری بر پیمان ها و عهدها و قول ها و قرارها نشانه دیگر مومنان و از علائم ایمان است و در سوره نساء آمده است که خداوند می فرماید امر خداست به این که امانت را به اهلشان برگردانید.

وی در ادامه به چند روایت از امام صادق (ع) در این خصوص اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) فرمودند: اگر قاتل امیرالمومنین(ع) امانتی به من بسپارد من امانتش را به خودش بازخواهم گرداند حتی درمورد قاتل امام حسین(ع) و دیگر اولاد انبیاء نیز همین را فرمودند که این نشانه رعایت امانت و بازگرداندن آن به افراد حتی افراد فاسد، قاتل، کافر، مشرک و... است. همچنین نکته دیگری که باید در بحث امانتداری به آن تاکید نمود: بحث کمیت آن است، مهم نیست که امانت کم است یا زیاد؛ بلکه باید به کیفیت آن توجه داشت تا با دقت امانت را بتوان به صاحبانش باز گرداند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در بیان انواع امانت ها گفت: امانت یک قسمش مالی است و اقسام دیگری مانند امانتهای فردی، عمومی، امانت خدا و پیامبر، امانت جامعه و همچنین امانتی که در روابط اجتماعی ومالی بین افراد برقرار است همه اینها مشمول شرایط امانتداری می شود.

رئیس جامعه المصطفی در پایان خطبه اول در خصوص جامعه سالم گفت: جامعه ایمانی و سالم جامعه ای است که آحاد آن بر سرپیمان ها استوارند و در امانت دیگران خیانت نمی کنند همچنین جامعه سالم نشانه انسان کامل است که امانت را رعایت می کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا